vrijdag 17 december 2010

De webwereld van Heleen van Royen

Naam: Heleen van Royen
Beroep: schrijfster
Twittervolgers: bijna 15.000
Aantal uren online: 5

Twitter
"Ik probeer op Twitter te vertellen wat ik doe en soms grappig of opvallend te zijn. Ik woon in Portugal en volg het Nederlandse nieuws via internet. Wanneer er groot nieuws is zoals nu met die grote zedenzaak, dan twittert iedereen over hetzelfde, zo van 'oh wat erg, oh wat zielig' en dan schrijf ik dus niks want dat voegt niks toe. Ik vind het ook grappig om mensen vanuit Portugal de ogen uit te steken over het lekkere weer of dat ik weer op het strand lig. Mijn berichten worden geregeld overgenomen door De Telegraaf of RTL Boulevard, maar dat is bijna altijd als ik iets zeg wat seks of naaktgerelateerd is. Ik heb twee keer een semi naaktfoto van mezelf gepost en dat wordt dan overgenomen. Je ziet dan ook hoe ongelofelijk vaak zo'n foto wordt bekeken: 140 duizend keer. Eén van die foto's is zelfs door Twitter verwijderd, daar was ik heel pissig over, want zo pikant was 'ie niet.
Ik doe van alles op Twitter net als iedereen dus ook zulke foto's online zetten. Het is niet dat ik denk 'ik wil nu een bericht in De Telegraaf,  laat ik eens een naaktfoto van mezelf maken'. Meestal is het omgekeerd: ik maak toevallig een leuke foto van mezelf en dan zet ik 'm op  Twitter.
Ik heb ook wel eens geprobeerd om te liften via Twitter. Ik was ergens in Leusden en moest naar Schiphol en heb toen op Twitter om hulp gevraagd. Mijn advocaat vond dat redelijk gevaarlijk haha., maar je controleert het kenteken dus wat kan er nou helemaal gebeuren. Ik vond trouwens geen lift want niemand gelooft me wanneer ik dat soort dingen schrijf. Dat is jammer want experimenteren vind ik spannend. Wanneer ik op Schiphol sta, twitter ik ook 'ik kom net aan, brengt iemand me effe naar Amsterdam'. Mensen denken dan dat ik het niet meen, maar dat klopt niet."

Fans
"Wanneer ik in Nederland ben, laat ik via Hyves, Twitter en Facebook aan mijn fans weten dat ik online signeersessies doe. Als ze dan een gesigneerd boek willen, kunnen ze 'm bestellen bij de webshop en dan signeer ik 'm op naam. Ik beschouw het als een service voor mijn lezers. Het is niet zo dat ik door die sesses veel extra boeken  erkoop. Internet is voor mij een hele goede manier om contact te hebben met de kerngroep van fans die het leuk vinden om mij te volgen en dingen te weten. Wanneer er persoonlijke berichten komen op Hyves dan geef ik daar vrijwel altijd antwoord op. Ik vind het prettig om dichtbij lezers te staan en via Internet kan dat heel goed en veilig."

Jules de Robot en Youtube inspiratie
Tijdens het schrijven van mijn laatste boek De Mannentester, vond ik op het internet de filmpjes van Jules de Robot. Dat is een robot met menselijke eigenschappen. Al googlend kwam ik die tegen en ik raakte er helemaal door gefascineerd. Tijdens het schrijven van mijn boeken gebruik ik ook via muziekom inspiratie op te doen of om in 'de zone' te komen. Voor elk boek heb ik een muziek inspiratielijst via Youtube. Dat zijn nummers die ik achter elkaar afspeel. Soms speel ik één nummer een miljoen keer af, zoals Why does my heart feel so bad van Moby."

Youtube inspiratielijst 'De Mannentester'

Adèle: Make you feel my love

Ilse de Lange: Miracle

Fergie: Big Girls don't cry

Jane Birkin & Serge Gainsbourg: Je táime moi non plus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten