dinsdag 21 december 2010

Sociale media trends 2011


Van infobesitas naar Infobattical
2010 was een topjaar voor sociale media: ruim een half miljard mensen zit op Facebook, zelfs ons Koningshuis twittert en via smartphones kunnen we met gemak de laatste tweets, nieuwsberichten of  Youtube filmpjes bekijken. Volgens Rutger van den Berg van jongeren communicatiebureau Young Works leidt de informatie-overload onder jongeren in 2011 tot een onvermijdelijke reactie: de infobattical. Een bewuste keuze om even aan het getwittter, de eindeloze stroom Youtube clips en Hyves berichten te ontkomen. Jongeren kiezen ervoor om wifi uit te zetten, zodat ze zich concentreren op hun werk. Of ze downloaden zogeheten leech blockers. Daarmee worden  tijdverslindende websites als Hyves of Facebook tijdelijk geblokkeerd.

Clicktivisme
Actievoeren doen jongeren in 2011 niet meer door de barricaden op te gaan met spandoeken, maar lekker comfortabel vanachter de computer. Een petitie ondertekenen tegen de bezuinigingen in het hoger onderwijs doe je door 'vind ik leuk' aan te klikken via een Facebook-petitie. De effectiviteit van dit leunstoel-activisme valt volgens sommigen te betwijfelen. Maar wanneer 3 miljoen studenten zo'n online petitie tekenen, kan deze volgens van den Berg wel degelijk flinke impact hebben op het maatschappelijk debat rond dit onderwerp.

#Durftevragen
Het komend jaar wordt gekenmerkt door veel vragen...aan elkaar. Door de komst van Google is het niet meer noodzakelijk om triviale kennis paraat te hebben. Steeds meer mensen zullen in plaats van zoekmachines gebruik maken van de  hashtag #durftevragen op Twitter. Op reguliere zoekmachines kun je geen uitgebreide vraag stellen, dat kan bij #durftevragen wel. Van den Berg: "Het is een hele handige manier om je eigen brein te vergroten via de breinen van andere internetgebruikers."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten