donderdag 16 december 2010

Spanning stijgt bij finalisten Youtube Orkest

Twee maanden in geleden berichtte ik in de Tijdgeest voor het eerst over het Youtube Symfonie Orkest.
Toen begon namelijk de selectie voor nieuwe orkestleden die uitgekozen worden nadat zij een auditiefilmpje op de videosite zetten. Inmiddels zijn ruim 300 finalisten bekend. Tot en met morgen kan het publiek op hun auditiefilmpjes stemmen. Ruim 90 muzikanten worden uiteindelijk in maart naar Sydney gevlogen om een klassiek concert te geven in het beroemde Opera House. Onder de finalisten zitten 7 Nederlanders. De 21 jarige violist Reinold Broersma is één van hen. “Vorig jaar wilde ik ook al meedoen, maar ik dacht er zijn zoveel hele goede Chinese en andere violisten in de wereld, dat gaat nooit lukken. Dit jaar heb ik toch gewoon meegedaan. en toen ik hoorde dat ik bij de laatste groep zat, kon ik het bijna niet geloven. Ik ben heel erg blij dat ik gekozen ben!"


Nu Broersma door de eerste selectie heen is gaat het grote werk beginnen. Als een volleerd 'Voice of Holland' finalist moet hij mensen oproepen op hem te stemmen.En als ik Broersma vraag waarom Radio 1 luisteraars op hem zouden moeten stemmen dan blijft ie bescheiden: "Nou voor mij hoeven mensen dat niet te doen hoor. Wanneer ik het podium opklim dat geeft me dat een fantastisch gevoel. Ik hoop dat mensen mijn muziek mooi vinden, maar het kan natuurlijk best dat ze het niet goed vinden."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten