dinsdag 1 februari 2011

De webwereld van Ramon Beuk

Naam: Ramon Beuk
Beroep: kok & tv-presentator
Twittervolgers: 7000+
Aantal uren online: varieert

Online koken
"Ik ben niet echt iemand die  veel kooksites bezoekt of sites van collega's. Toen ik pas begon op Twitter heb ik een tijdje elke dag een link naar een recept verstuurd. Maar dat werd te veel een herhaling, nu doe ik het af en toe. Ik ga online wel op zoek naar dingen die kookgerelateerd zijn. Voor mijn tv-programma Terug naar mijn Roti ben ik naar Suriname gegaan. En vooraf wil ik dan via internet Suriname voelen en er meer over te weten komen. Dat ze leguanen eten bijvoorbeeld. Je kunt allerlei trefwoorden intikken op Google en dan beelden vinden van de Indianen of de Marrons in het binnenland (weggevluchte slaven red.)."

Facebook
"Via Facebook heb ik na de eerste uitzendingen van het programma heel veel reacties ontvangen. Mensen willen echt aan je laten weten hoe trots ze zijn. De manier waarop je Suriname onder de aandacht brengt als - in hun ogen- een 'bounty' dus een  zwarte Nederlander. Je zet wel als bounty Suriname neer en dat laten zien is heel fijn. En ik krijg ook reacties van mensen uit Suriname die hele lange brieven daarover schrijven. Maar ook brieven van Surinamers in Nederland die ook lang niet in het land zijn geweest. Zij schrijven dan dat ze mijn verhaal zo goed herkennen."

Lieve Hugo
"Op Youtube luister ik naar allerlei soorten muziek, van U2 tot Surinaamse artiesten. Mijn favoriet is de zanger Lieve Hugo. Met zijn muziek ben ik opgegroeid. Hij is inmiddels overleden, maar we zijn er in Suriname heel trots op dat we zo'n groot artiest gehad hebben. Het is echt nostalgie voor ons. Op feestjes danst mijn hele familie op zijn muziek. Hij maakte hele opzwepende platen met salsa en merengue ritmes en ook hele rustige en pure ballads. Blaka Rosoe bijvoorbeeld is een prachtig nummer. Het komt ook vaak voorbij in mijn programma."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten